7 osób, które powinny suplementować żelazo

Porady
7osobktorepowinnysuplementowac

Żelazo będące pierwiastkiem śladowym jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa na prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego, nerwowego, immunologicznego. Przy niedoborach żelaza pojawia się niedokrwistość  nazywana niedokrwistością mikrocytarną lub syderopeniczną. Obecnie stanowi ok. 80% wszystkich diagnozowanych niedokrwistości. Osoby u których stwierdzono niedobory żelaza powinny pomyśleć o prawidłowej suplementacji.

Szczególną uwagę powinny zwrócić:

  • kobiety obficie miesiączkujące – krwawienia powodują, iż szpik zaczyna zwiększać tempo erytropoezy w wyniku czego dochodzi do utraty zapasów żelaza. Inną przyczyną krwawień z dróg rodnych u kobiet może być endometrioza lub krwawiące mięśniaki macicy
  • osoby cierpiące na chorobę wrzodową żołądka lub dwunastnicy – również w tym wypadku może dochodzić do krwawień, tym razem z przewodu pokarmowego czego wynikiem są niedobory żelaza
  • osoby cierpiące na zespół złego wchłaniania – pod tym pojęciem kryje się wiele schorzeń, a dochodzi do niego w wyniku zaburzenia wchłaniania składników odżywczych z pożywienia. Może pojawić się w wyniku np. celiakii, nietolerancji laktozy, obniżonej kwasowości soku żołądkowego, choroby Leśniewskiego-Crohna, operacji w układzie pokarmowym, infekcji pasożytniczych.
  • osoby stosujące diety eliminacyjne w tym wegetarianie i weganie bądź osoby nieprawidłowo odżywiające się w wyniku czego dochodzi do niedoborów, gdyż ich dieta jest uboga w ten pierwiastek. Warto pamiętać, iż żelazo zawarte w produktach roślinnych zwane niehemowym  ma gorszą przyswajalność w porównaniu do żelaza hemowego obecnego w mięsie.
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią – w wyniku intensywnego rozwoju płodu oraz łożyska w szybkim tempie dochodzi do wyczerpania zapasów żelaza co wymaga dodatkowej suplementacji
  • osoby uprawiające sporty wytrzymałościowe, biegacze – w wyniku intensywnego i systematycznego wysiłku fizycznego dochodzi do uszkodzenia (rozrywania) krwinek czerwonych. Dodatkowo do utraty tego pierwiastka dochodzi wraz z potem. Bardzo często dieta takich osób jest uboga w łatwo przyswajalne żelazo.
  • osoby w okresie dojrzewania – w tym czasie zapotrzebowanie na żelazo ulega zwiększeniu z powodu intensywnego wzrostu organizmu, a nadmierne zużycie żelaza nie jest kompensowane przez pokarm
Powrót 20.06.2017 11:38