7 kasz pełnych żelaza

Dieta
Graupen

Kasze zaliczane są do superfoods, czyli produktów o bardzo dużej wartości zdrowotnej. Ziarna zbóż są zasobne m. in. w żelazo. Ten „pierwiastek życia” pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny oraz pełni ważną funkcję jako nośnik tlenu w organizmie. Sprawdź, co jeszcze w nich znajdziesz.

1.Jaglana

Zawiera 4,8 mg żelaza na 100 g. To również bogate źródło białka, witamin z grupy B, miedzi, magnezu, potasu, wapnia i cynku. Znajdziesz w niej również lecytynę (poprawia pamięć i reguluje ilość cholesterolu we krwi) oraz krzemionkę (ma m. in. korzystny wpływ na stawy). Jaglanka jest lekkostrawna i nie zawiera glutenu. Poleca się ją osobom z problemami trawiennymi i cierpiącym na niedokrwistość.

2.Gryczana

Zwana też hreczką lub tatarką. Zawiera 2,8 mg żelaza/100 g. Zasobna w błonnik i białko roślinne o wysokiej wartości odżywczej. To także źródło witamin z grup B, manganu, miedzi, magnezu, fosforu i potasu. Obecny jest w niej również kwas foliowy, szczególnie ważny przed poczęciem, w ciąży i podczas karmienia piersią. Jedz ją też z powodu zawartości flawonoidów, w tym rutyny. Kasza gryczana nie zawiera glutenu. Jest rekomendowana m. in. przy zaburzeniach czynności jelit i nadciśnieniu.

3.Bulgur

Źródło żelaza (2,46 mg/100 g), dużej ilości białka i błonnika. Ponadto znajdują się w niej witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy), magnez, cynk i potas, który m. in. pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Produkowana jest z ziaren pszenicy twardej. Ma mały indeks glikemiczny. Po kaszę bulgur powinny sięgać zwłaszcza osoby, które chcą zrzucić parę kilo, kobiety w ciąży i starające się o dziecko oraz cierpiący na niedokrwistość z niedoboru kwasu foliowego.

4.Jęczmienna

Zasobna w żelazo, potas i witaminę B3. Bogata także w betaglukan, składnik błonnika, który ogranicza wchłanianie cholesterolu w przewodzie pokarmowym. Rodzaje kaszy jęczmiennej dostępne w sklepach różnią się stopniem pocięcia i wypolerowania ziaren. Im mniej przetworzona kasza, tym ma więcej wartości odżywczych. Czy wiesz, że amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) zezwoliła na umieszczanie na opakowaniach produktów jęczmiennych informacji, że mogą one obniżać ryzyko chorób serca?

5.Kukurydziana

Jest źródłem błonnika, dobrego tłuszczu, żelaza i kwasu foliowego. Zawiera także witaminę E i selen, które zabezpieczają komórki ciała przed działaniem wolnych rodników. Dzięki temu opóźniają procesy starzenia się organizmu i chronią przed rozwojem wielu chorób. Kaszę kukurydzianą poleca się w żywieniu niemowląt oraz przy chorobach układu krążenia. Możesz po nią sięgać, jeśli jesteś na diecie bezglutenowej.

6.Kuskus

Łatwa w przygotowaniu. Jest dobrym źródłem jodu i białka. Ta lekkostrawna kasza nadaje się zarówno dla małych dzieci, jak i dla osób z problemami trawiennymi. Idealna jest też dla sportowców. Niewielka ilość błonnika pokarmowego zapobiega bowiem dodatkowemu obciążeniu przewodu pokarmowego przed wzmożonym wysiłkiem. Ma duży indeks glikemiczny (nie powinny po nią zbyt często sięgać osoby chore na cukrzycę).

7.Orkiszowa

Poza żelazem, zawiera błonnik, witaminy: A, E, D, z grupy B oraz fosfor, cynk, miedź, mangan i kobalt. Jest również źródłem kwasu krzemowego, który wpływa korzystnie na paznokcie i włosy. Orkisz ma właściwości przeciwzapalne, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, wpływa korzystnie na obniżenie poziomu cholesterolu i poprawia funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Dzięki jego jedzeniu wzmocnisz też układ odpornościowy.

MSK

Powrót 20.05.2016 9:44