10 warzyw o największej zawartości witaminy C

Dieta
Na Szelazo-Papryka

Witamina C bierze m. in. udział w podnoszeniu odporności organizmu na choroby bakteryjne i wirusowe oraz we wchłanianiu niehemowego żelaza. Poznaj właściwości warzyw, które są jej najbogatszymi źródłami.

1. Pietruszka (natka)

Skarbnica witaminy C (178 mg/100 g) i wielu innych składników odżywczych, m. in. witamin: A, E, PP, K. Bogata w żelazo i potas. Ten ostatni makroelement pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi oraz odpowiednim funkcjonowaniu układów mięśniowego i nerwowego. Natka ma również działanie oczyszczające i tonizujące. Usuwa też nadmiar wody z organizmu. Jedz ją jak najczęściej, zwłaszcza jeśli jesteś przemęczona, masz anemię lub spodziewasz się dziecka.

2. Czerwona papryka

Znajdziesz ją na liście superżywności. Charakteryzuje się nie tylko wysoką zawartością witaminy C (144 mg/100 g). Jest także źródłem potasu i rutyny, która wzmacnia naczynia krwionośne. Bogata w beta-karoten, który nasz organizm przekształca w witaminę A. Podobnie jak witamina C jest on przeciwutleniaczem (neutralizuje szkodliwie wolne rodniki). Dzięki temu chroni organizm przed wieloma chorobami. Dodaj paprykę do menu na miłosne spotkanie, bo jest uważana za afrodyzjak.

3. Jarmuż

Włącz go do diety nie tylko z powodu bogactwa witaminy C (120 mg/100 g). Jarmuż zawiera również rekordową ilość beta-karotenu, kwas foliowy, wapń, magnez, fosfor, potas oraz żelazo. Znajduje się w nim także witamina K, odpowiedzialna m. in. za krzepliwość krwi. Ma jej tak dużo, że nie powinny go jeść osoby stosujące leki rozrzedzające krew. Jest też źródłem sulforafanu o właściwościach przeciwnowotworowych.

4. Chrzan

Zwany słowiańskim żeń-szeniem. Dzięki temu, że jest skarbnicą witaminy C, podnosi odporność organizmu. Zawiera także potas (aż 740 mg/100 g), beta-karoten, wapń, fosfor, witaminy z grupy B oraz błonnik. Jedząc chrzan, poprawisz przemianę materii. Pomoże Ci też pokonać męczący kaszel oraz spalić nadwyżki kalorii. Od stuleci uznawany jest za afrodyzjak. Uwaga, jego nadmiar może uszkodzić błony śluzowe układu pokarmowego.

5. Brukselka

Bogata nie tylko w witaminę C. Jest też skarbnicą wapnia, magnezu, krwiotwórczego żelaza, fosforu, potasu, witamin z grupy B, „witaminy młodości” E oraz beta-karotenu. Zawiera rekordową ilość kwasu foliowego (130 mcg folianów/100 g), dlatego sięgaj po nią, jeśli jesteś w ciąży lub się do niej przygotowujesz. Jedzenie brukselki wspomoże też działanie trzustki oraz walkę z bakteriami i wirusami. Może się także przyczynić do zapobiegania niektórym typom nowotworów.

6. Brokuły

Są skarbnicą witaminy C i nie tylko. To również bogate źródło kwasu foliowego (119 mcg folianów/110 g). Zawierają też żelazo, sporo wapnia i witaminę A. Pomaga ona m. in. zachować zdrową skórę i błony śluzowe oraz prawidłowy wzrok. Dbanie o oczy wspomogą ponadto luteina i zeaksantyna. Włącz brokuły do diety również dlatego,  że ich regularne jedzenie może pomagać w zapobieganiu niektórym nowotworom.

7. Kalafior

Jest nie tylko bogatym źródłem witaminy C. Jedz go także z uwagi na wysoką zawartość kwasu foliowego, wapnia, magnezu, potasu, boru, beta-karotenu oraz błonnika. Dzięki m. in. tym składnikom może wpływać na poprawę trawienia. Wspomoże też oczyszczanie krwi. Warto po niego sięgać w przypadku krwawiących dziąseł, zaburzeń pracy nerek i pęcherza czy nadciśnienia tętniczego. Czy wiesz, że kalafior zawiera indole i inne fitosubstancje o działaniu przeciwnowotworowym?

8. Szpinak

Poza tym, że jest skarbnicą witaminy C, zawiera sporo witaminy B6, potasu, żelaza, wapnia, magnezu, beta-karotenu i błonnika. Znajdziesz w nim także rekordową ilość kwasu foliowego (aż 193 mcg folianów na 100 g). Jego regularne jedzenie, może pomóc zapobiegać niektórym nowotworom. Pamiętaj, że znajduje się w nim również kwas szczawiowy, który m. in. zmniejsza wchłanianie żelaza i wapnia. Z powodu jego zawartości, osoby skłonne do kamicy nerkowej powinny jeść szpinak w umiarkowanych ilościach.

9. Kalarepa

Poza witaminą C, zawiera m. in. prowitaminę A, potas, kwas foliowy, magnez, wapń, żelazo, fosfor, miedź, jod  oraz błonnik. Dzięki tym składnikom, jedzenie kalarepy poprawi krążenie. Pomoże też w utrzymaniu na stałym poziomie zawartości cukru we krwi oraz oczyszczaniu jej z toksyn. Ułatwi również trawienie.  Jedz nie tylko bulwę, ale także liście. Są pełne wartości odżywczych. Młode listki można dodać do sałatek lub posypywać nimi potrawy, a starsze – przyrządzić jak szpinak.

10. Czerwona kapusta

Jeżeli chodzi o obecność witaminy C nieco wyprzedza białą. Poza tym znajdziesz w niej witaminy: z grupy B, E, A oraz fosfor, mangan, miedź, wapń oraz sporą ilość żelaza. To także źródło siarki – pierwiastka, który upiększa włosy, cerę i paznokcie. Kapusta jest ponadto jedną ze skarbnic potasu (zawiera go 211 mg/100 g). Wymieniana jest też w grupie produktów spożywczych, które powinniśmy regularnie jeść, aby zmniejszyć ryzyko rozwoju nowotworów złośliwych.

MSK

Powrót 29.07.2015 12:47