10 składników, które odżywią Twoje włosy

Dieta
arbuz

Czy wiesz, że wiele niedoborów żywieniowych objawia się wypadaniem lub gorszą kondycją włosów? Poznaj składniki odżywcze, dzięki którym Twoja czupryna będzie piękna i zdrowa.

1.       Cynk

Odpowiedzialny jest za stan naszej skóry, włosów i paznokci. Pomoże zachować Twojej czuprynie właściwą strukturę. Jego niedobór ma wpływ na nadmierne przesuszenie i przerzedzanie się włosów. Niewłaściwa dieta, uboga m. in. w cynk, może być także przyczyną łupieżu. Źródłem tego pierwiastka w Twoim jadłospisie są m. in. owoce morza, ryby, pestki dyni i słonecznika, migdały oraz rośliny strączkowe.

2.       Żelazo

Jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Mało mówi się o jego kluczowym znaczeniu dla włosów. Tymczasem niedobór tego składnika – bardzo często występujący u kobiet – prowadzi do przerzedzania się czupryny, a nawet – łysienia. Najwięcej żelaza znajdziesz w czerwonym mięsie, jajkach, zielonych warzywach liściastych i warzywach strączkowych.

3.       Białka

Aminokwasy siarkowe, z których zbudowane są białka, to podstawowy budulec naszej czupryny. Słabe, wypadające włosy mogą być oznaką ich niedoboru. Aby zapewnić organizmowi wystarczającą ilość białka, jedz wołowinę, drób, owoce morza i ryby, jajka oraz przetwory mleczne. Jego dobrym źródłem są też otręby pszenne, płatki owsiane, nasiona słonecznika czy siemię lniane.

4.       Kwasy Omega-3

Nie mniej ważne dla dobrej kondycji Twoich włosów są kwasy Omega-3. Dzięki nim czupryna jest prawidłowo nawodniona i odżywiona. Niedobór tych kwasów w organizmie skutkuje matowym, nieładnym wyglądem włosów. Bogate w kwasy Omega-3 są ryby, tran, siemię lniane, awokado i dynia.

5.       Witamina C

Pełni istotną funkcję w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. Warte podkreślenia jest także jej znaczenie dla włosów. Witamina C dba o prawidłowy wzrost włosów, ułatwia także wchłanianie żelaza, o którym czytałaś powyżej. A jakie produkty zawierają jej najwięcej? Należą do nich m. in. cytrusy, pomidory, czerwona papryka i natka pietruszki.

6.       Witaminy z grupy B

Najważniejsza dla włosów jest witamina B5 (kwas pantotenowy) i witamina B8 (biotyna). Zbyt mała ilość witamin z grupy B w Twoim organizmie sprawia, że włosy są słabe i łamliwe, co w konsekwencji prowadzić może do ich nadmiernego wypadania. Witaminy z grupy B znajdują się w jajkach, wątróbce,  pełnoziarnistym pieczywie i otrębach, migdałach, grzybach czy szpinaku.

7.       Krzem

Dzięki diecie bogatej w krzem, wzmocnisz czuprynę i zapobiegniesz jej nadmiernemu przerzedzaniu. Twoje włosy będą także szybciej rosły. Źródłem krzemu jest skrzyp polny, rzodkiewka, seler, kalarepa oraz zielona i czerwona papryka.

8.       Witamina E

W „kuchni włoskiej” nie może również zabraknąć witaminy E. Zwana jest witaminą młodości, a odpowiada m. in. za wzrost naszych włosów. Jej bogatym źródłem są tłuszcze roślinne. Jedz też pestki dyni i słonecznika, orzechy, szpinak czy zieloną i czerwoną paprykę.

9.       Witamina A

Nie zapominajmy o jeszcze jednym składniku potrzebnym naszej czuprynie. Witamina A poprawia strukturę Twoich włosów i nadaje im zdrowy, lśniący wygląd. Możemy ją znaleźć m. in. w pestkach dyni, marchewce i warzywach o ciemnozielonych liściach.

10.   Siarka

Bierze udział w syntezie keratyny, która jest budulcem naszych włosów. Niedobór siarki powoduje szybkie przetłuszczanie się włosów, ich osłabienie i wypadanie. Pierwiastek ten znajdziesz w kapuście, rzodkiewce, kalafiorze i szpinaku.

AR

Przy pisaniu tekstu korzystałam m. in. z:

B. Jakimowicz-Klein „Dieta pielęgnacyjna” Wrocław 2004

A. Kołomycew „Jak dbać o włosy” Gliwice 2015

Czytaj więcej:

Gdzie szukać żelaza

Witamina C w diecie

Gdzie znajdziesz cynk?

Witamina A w diecie

Powrót 09.04.2015 12:27