10 polskich superfoods

Dieta
naszelazo

Superfoods (superżywność) to produkty spożywcze o bardzo wysokiej koncentracji składników odżywczych ważnych dla naszego zdrowia. Zazwyczaj do superjedzenia zalicza się artykuły egzotyczne. Dowiedz się, jakie znane i dostępne dania również zasługują na to miano.

1. Siemię lniane

W Twojej kuchni z powodzeniem zastąpi modne nasiona chia. Siemię jest skarbnicą żelaza (17,1 mg/ 100 g). Zawiera także m. in. kwasy Omega-3, witaminy: E, B1, B6, magnez, cynk i błonnik. Jest też źródłem lignanów, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników. Jedzenie siemienia działa ochronnie na przewód pokarmowy, przeciwdziała zaparciom i reguluje perystaltykę jelit. Może zmniejszyć również ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory.

2. Żurawina

Chciałabyś skorzystać z dobrodziejstw zdrowotnych jagód goji, ale uważasz, że są za drogie? Podobne właściwości ma żurawina. Jest ona skarbnicą witamin C, A i z grupy B.  Zawiera też wapń, fosfor i flawonoidy. Jej jedzenie działa przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie i przeciwgrzybiczo. Pomaga także łagodzić infekcje pęcherza moczowego, co jest jej kolejną przewagą nad zagranicznymi jagodami. Pamiętaj, że żurawinę najlepiej jeść surową lub pić z niej sok czy wyciąg.

3. Aronia

Uległaś modzie na amlę? Zamiast agrestu indyjskiego, dietetycy proponują aronię. W jej owocach znajdziesz żelazo, potas, a także błonnik, który wspomaga trawienie i usprawnia przemianę materii. Aronia jest też skarbnicą przeciwutleniaczy, w tym witamin: A, C i E, które hamują proces starzenia się i zapobiegają wielu chorobom. Jedzenie aronii pomóc może w oczyszczeniu organizmu z toksyn, obniżeniu ciśnienia tętniczego, a także wzmocnieniu naczyń krwionośnych.

4. Szpinak

„Zamiennik” spiruliny i chlorelli. Jest źródłem krwiotwórczego żelaza i beta-karotenu, który nasz organizm przekształca w witaminę A. Zawiera też rekordową ilość kwasu foliowego, ważnego szczególnie przed ciążą i w ciąży. Szpinak to również dobre źródło potasu, wapnia, magnezu, a także witamin C i E. Jego regularne jedzenie może zmniejszyć ryzyko rozwoju niektórych nowotworów. Jednak ze względu na obecność kwasu szczawiowego nie jest zalecany osobom skłonnym do kamicy nerkowej.

5. Brokuły

Ten superprodukt jest jednym z najlepszych źródeł kwasu foliowego, wapnia i potasu. Zawiera też żelazo, witaminę C i beta-karoten, które m. in. wzmacniają układ odpornościowy. Dzięki zawartości luteiny i zeaksantyny, jedzenie brokułów obniży ryzyko zachorowania na schorzenia oczu, takie jak  np. zwyrodnienie plamki żółtej. Regularnie spożywane brokuły zmniejszają też groźbę rozwoju niektórych nowotworów złośliwych.

6. Natka pietruszki

Podobnie jak brokuły, jest tańszą alternatywą dla alg morskich. Natkę pietruszki znajdziesz na czele wielu list przedstawiających zawartość składników odżywczych. Jest skarbnicą m. in. żelaza, witaminy C, potasu i beta-karotenu. Poleca się ją wszystkim, a zwłaszcza przepracowanym, dzieciom oraz kobietom w ciąży. Jej jedzenie może być pomocne przy schorzeniach nerek, przewodu moczowego i anemii.

7. Czerwona kapusta

Możesz nią zastąpić superzdrowy i superdrogi jarmuż. Czerwona kapusta jest skarbnicą witaminy C, która bierze udział w podnoszeniu odporności organizmu oraz we wchłanianiu niehemowego żelaza. Zawiera także ważny dla serca potas. Znajdziesz w niej też wapń, fosfor, magnez oraz „witaminę młodości” E. Jej regularne jedzenie, może zmniejszać ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory.

8. Seler naciowy

Kolejna tańsza alternatywa dla jarmużu. Znajduje się w nim potas, który pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Seler zawiera też wapń, fosfor, magnez, beta-karoten, witaminę C i E. Dzięki tym składnikom, jego jedzenie działa moczopędnie, wzmacnia układ nerwowy i pobudza łaknienie. W Stanach Zjednoczonych sok z selera naciowego uważany jest za antidotum na stres. Uchodzi także za afrodyzjak.

9. Orzechy laskowe

Zawierają m. in. żelazo, fosfor, magnez i wapń. Są także źródłem potasu i cynku, który pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu skóry, włosów i paznokci. Na tle innych orzechów wyróżniają się najwyższą zawartością witaminy E. W organizmie pełni ona przede wszystkim funkcję przeciwutleniacza. Dzięki neutralizowaniu szkodliwego wpływu wolnych rodników, opóźnia procesy starzenia i chroni przed ryzykiem rozwoju wielu chorób.

10. Orzechy włoskie

Kształtem przypominają mózg i jak się okazuje – poprawiają jego kondycję i naszą pamięć. Zawierają potas, magnez, fosfor, wapń, a także witaminę E. Nadają naszej skórze ładny i zdrowy kolor. Dzięki zawartości żelaza, ich jedzenie może być pomocne przy anemii. Są też bogatym źródłem kwasów Omega-3. Oprócz tego obniżają „zły” cholesterol i zapobiegają różnego rodzaju stanom zapalnym. Podobnie jak orzechy laskowe, mogą zastąpić droższe i trudniej dostępne orzechy pekan i makadamia.

MSK, AR

 

Powrót 11.09.2015 11:52