10 owoców o największej zawartości witaminy C

Dieta
Szelazo_2

Witamina C (kwas askorbinowy) jest przeciwutleniaczem. Pomaga zapobiegać infekcjom i wzmacnia układ odpornościowy. Sprzyja także wchłanianiu żelaza. Sprawdź, które owoce kryją jej w sobie najwięcej.

1. Owoce dzikiej róży

To nie tylko bogate źródło witaminy C (550 mg/100 g). Owoce dzikiej róży są też skarbnicą innych witamin: z grupy B, E i K, a także potasu, żelaza, manganu i magnezu. Wykazują działanie przeciwszkorbutowe, moczopędne oraz wzmacniające. Ich jedzenie pomoże Ci się uodpornić na choroby zakaźne i zatrucia. Poprawi też przemianę materii i zmniejszy stężenie „złego” cholesterolu we krwi. Działanie prozdrowotne owoców dzikiej róży doceniano już w starożytności.

2. Owoce rokitnika

Skarbnica witaminy C (mogą jej zawierać od 200-600 mg/100 g), prowitaminy A, a także witamin z grupy B i „witaminy młodości” E. Zawierają też kwas foliowy, krwiotwórcze żelazo i potas, który pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Jedzenie/picie owoców rokitnika polecane jest m. in. przy dolegliwościach żołądkowych. Działa również na infekcje śluzówki i dziąseł. Powracają na nasze stoły po okresie zapomnienia. Skusisz się?

3. Czarne porzeczki

Ta odmiana porzeczek zawiera najwięcej witaminy C (od 182,2 mg nawet do 400 mg/100 g). Jej przyswajanie ułatwiają występujące w czarnych porzeczkach flawonoidy. Poza tym znajdziesz w nich prowiatminę A, witaminę B3, magnez, bor, jod, potas, żelazo, wapń, magnez oraz błonnik. Jedzenie porzeczek pomaga w ochronie skóry i regulacji ciśnienia krwi. Dzięki nim podniesiesz też odporność organizmu.

4. Truskawki

Oprócz dużej zawartości witaminy C, dostarczają też innych witamin, w tym A, K i z grupy B, dzięki którym nasz układ nerwowy może prawidłowo funkcjonować. Truskawki to również dobre źródło żelaza, kwasu foliowego oraz potasu, odpowiedzialnego m. in. za gospodarkę wodną w organizmie. Owoce te mają także działanie przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Dzięki nim możesz też wodzić na pokuszenie, bo uznawane są za afrodyzjak.

5. Poziomki

Ich właściwości zdrowotne ceniono już w średniowieczu. W medycynie ludowej wykorzystywano zarówno owoce, jak i liście. Poza witaminą C, poziomki charakteryzują się dużą zawartością potasu, pektyn i karotenoidów. Odpowiadają one za kolor tych pysznych owoców i są antyoksydantami. Oznacza to, że neutralizują szkodliwe dla organizmu wolne rodniki, dzięki czemu m. in. hamują proces starzenia. Jedz je także dlatego, że działają moczopędnie, przeciwzapalnie i przeciwbiegunkowo.

6. Kiwi

Ten niewielki owoc o niepowtarzalnym smaku jest bardzo dobrym źródłem witaminy C. Oprócz tego kiwi zawiera inne wartościowe składniki odżywcze. Znajdziesz w nim m. in. błonnik, kwas foliowy oraz witaminę E, flawonoidy i karotenoidy, które wykazują działanie antyoksydacyjne. Kiwi to także skarbnica potasu, który – poza wspomnianym już pozytywnym wpływem na ciśnienie krwi – pomoże w prawidłowym funkcjonowaniu układów nerwowego i mięśniowego.

7. Cytryna

Oprócz witaminy C, zawiera m. in. witaminy z grupy B, a także wapń, potas, żelazo i mangan. Zdrowotne właściwości cytryny są nieocenione. Jej jedzenie poprawi Twoją odporność. Pomaga ona również usuwać zmarszczki i zaskórniki, a także powoduje blaknięcie blizn. Likwiduje też zgagę, nudności i zaparcia oraz łagodzi ukąszenia pszczół czy skutki poparzenia słonecznego. Ponadto reguluje poziom cholesterolu i jest dobrym składnikiem diety osób odchudzających się.

8. Pomarańcze

Ich zdrowotne właściwości wiążą się nie tylko z dużą zawartością witaminy C. Są również znakomitym źródłem potasu. W owocu średniej wielkości znajduje się 270 mg tego cennego makroelementu. Pomarańcze zawierają też błonnik, beta-karoten (przekształcany przez nasz organizm w witaminę A), kwas foliowy i flawonoidy. Dzięki temu ich jedzenie m. in. pomoże w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, przyspieszy trawienie oraz złagodzi dolegliwości towarzyszące przeziębieniu.

9. Czereśnie

Trześnia, bo tak inaczej nazywamy ten owoc, oprócz witaminy C zawiera wiele innych składników odżywczych, m. in. potas, żelazo, magnez, wapń czy fosfor. Jest też źródłem jodu, który sprzyja usuwaniu niestrawionych resztek pokarmu z organizmu. Jedz czereśnie, zwłaszcza jeśli skarżysz się na obrzęki lub cierpisz na niedoczynność tarczycy.  Sięgaj po nie także, kiedy chcesz zrzucić parę kilogramów. Czy wiesz, że zdrowotne właściwości mają też szypułki?

10.   Ananas

Witamina C to tylko jeden z wielu składników odżywczych zawartych w tym owocu. Znajdziesz w nim też bromelinę działającą przeciwzapalnie i pzeciwobrzękowo, a także żelazo, miedź i mangan, który pomaga wchłaniać wapń. Ananas jest też źródłem witamin: A, E, K i z grupy B. Jego jedzenie regeneruje i wzmacnia organizm, korzystne działa na nerki, naczynia wieńcowe i serce. Jest też uznawany za afrodyzjak.

AR, MSK

Powrót 27.07.2015 14:18