10 faktów o witaminie C

Ciekawostki
10faktowwitCszelazo

Ostatnimi czasy o witaminie C pisze i mówi się bardzo wiele. W czasach tryumfu mediów społecznościowych i rosnącego znaczenia opinii internautów informacje dotyczące tego składnika nie zawsze są jednak zgodne z badaniami i aktualną wiedzą medyczną. Poniżej postaraliśmy się umieścić najważniejsze informacje odnośnie witaminy C oraz kilka „mitów” na jej temat, które nie mają poparcia w postaci twardych dowodów naukowych.

1. Witamina C pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Dlatego zwiększona podaż tego składnika będzie odgrywała ważną rolę m. in. w profilaktyce przeziębień, zwłaszcza w okresie zimowym i wczesno-wiosennym

 

2. Witamina C nie działa przeciwwirusowo – choć część naukowców sugerowała jakiś czas temu, że składnik ten może zmniejszać liczbę wirusów powodujących przeziębienie w organizmie, to badania naukowe nie potwierdziły tych doniesień

 

3. Niedawno odkryto, że witamina C wywiera korzystny wpływ na trenujących sportowców, takich jak maratończycy czy kulturyści. W tej grupie, przyjmowanie witaminy C zmniejszyło ryzyko przeziębienia o połowę.

 

4. Witamina C bierze aktywny udział w biosyntezie kolagenu – głównego składnika tkanki łącznej oraz wspomaga powstawanie neuroprzekaźników w ośrodkowym układzie nerwowym

 

5. Ogólna zawartość witaminy C w ciele człowieka wynosi od 300 mg (tak niska zawartość może przyczynić się do szkorbutu) do około 2 g. Największy jej poziom odnotowano w białych ciałkach krwi, przysadce mózgowej, nadnerczach oraz mózgu. Z kolei najmniej tego związku jest w czerwonych krwinkach i ślinie.

 

6. Witamina C jest mało odporna na wysoką temperaturę, światło słoneczne oraz tlen z powietrza. Dużą ilość tego składnika tracimy więc podczas gotowania… Innymi słowy, natka pietruszki w gorącym rosole będzie więc wiązała się raczej z walorami smakowymi niż z wartością odżywczą

 

7. Który produkt spożywczy zawiera najwięcej witaminy C? Najwięcej jej znajdziemy w owocach aceroli (Malpigia granatolistna, zwana też wiśnią z Barbadosu) – 1500–2500 mg w ich 100 g. Spośród owoców mniej egzotycznych mamy jej dużo w owocach róży (420 mg/100 g) czy papryce (100 mg/100 g). Znacznie mniej jest w cytrynie czy pomarańczy (około 55 mg/100 g).

 

8. Palenie papierosów (również bierne!) istotnie zmniejsza poziom witaminy C w organizmie. Badania wskazują, że dziennie palacz potrzebuje o 35 mg więcej tego składnika w porównaniu do osoby niepalącej

 

9. Witamina C nie leczy nowotworów. Pomimo, że związek ten posiada właściwości antyoksydacyjne, ma żadnych badań, które potwierdzałaby korzystne znaczenie tego składnika w terapiach onkologicznych

 

10. Witamina C istotnie wpływa na wchłanianie innych, ważnych składników z przewodu pokarmowego. Mowa w tym przypadku przede wszystkim o żelazie. Jeśli więc suplementujemy ten minerał, warto, aby nasza dieta obfitowała w paprykę, owoce cytrusowe i inne produkty nie wymagające obróbki termicznej

Powrót 19.02.2019 12:55